
Moduuli 9 Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Tässä osiossa käsittelemme palautteen antamista ja vastaanottamista ensihoitotyön arjessa. Palaute on yksi tärkeimmistä asioista henkilön tai henkilöiden kehittymisessä ja ammatillisessa kasvussa ja esihenkilöroolissa olevan henkilön on hyvä ymmärtää palautteeseen liittyvät mahdollisuudet, mutta myös siihen liittyvät haasteet. Oikein annettu palaute parhaillaan kehittää yksilöä ja koko työyhteisöä merkittävästi ja luo turvallisuuden tuntua, kun vastaavasti väärin annettu palaute saattaa lisätä pelkoa ja jännitteitä työyhteisössä. On hyvä huomioida, että me ihmiset olemme tottuneet saamaan palautetta ihan pikkulapsesta lähtien ja se minkälaiseen palautekulttuuriin ihminen on tottunut esimerkiksi lapsena tulee vaikuttamaan myös kykyyn ottaa palautetta vastaan myös aikuisena. Vaikka palautteen antamista tai vastaanottamista osaltaan ohjaakin historiallisetkin seikat, niin palautteen antamista ja vastaanottamista voi opetella ja siinä voi kehittyä.
Vanha sanonta että on vaikea korjata toimintaansa jos ei saa siitä koskaan palautetta pitää aika hyvin paikkaansa ja ensihoitokulttuuriin läheisesti kuuluu palautteen antaminen ja sen vastaanottaminen, mutta sitä pitää myös opetella jotta siitä voi olla hyötyä.
Palautteen antamisen vaiheet
Anna palautetta vain henkilön tai henkilöiden toiminnasta ja vain sellaisista asioista joihin palautteen saaja tai saajat voivat vaikuttaa.
Ensihoitotyössä palautteen voi jakaa karkeasti kolmeen kategoriaan:
1. Kriittinen palaute
- Kriittiselle palautteelle ensihoitotyössä on tarve yleisimmin silloin, kun on tapahtumassa joku asia tai tilanne joka voi vaarantaa potilaan tai muiden henkilöiden turvallisuutta. Esimerkiksi huomaat ensihoitotehtävän aikana, että joku henkilöstöstäsi käyttää uudelleen esimerksi lattialla kontaminoitua suonikanyyliä ja on pistämässä sillä uudelleen potilasta tällöin sinun täytyy kriittisellä palautteella estää haittatapahtuman syntyminen. Kriittinen palaute on annettava välittömästi ja se voi olla ihan vaan tietynlainen katse, rykäisy tai joku muu millä haittatapahtuman tekijä saadaan havahdutettua, niin ettei potilas tai muut paikalla olijat kuule tai huomaa palautteen antamista. Viime kädessä asiasta on myös sanottava, mutta niin ettei muut paikallaolijat sitä kuule tai näe.
2. Kehittävä palaute
- Kehittävä palaute on palautetta toiminnasta ei henkilöön tai henkilöihin liittyvää. Kehittävä palaute on rakenteellista ja etukäteen mietittyä ja se voidaan antaa yksilölle tai koko hoitotiimille samaan aikaan. Kehittävä palaute on molemmin puolista ja on tärkeää, että myös palautteen antaja pytää palautetta omasta toiminnastaan. Kehittävän palautteen antamisesta voidaan käyttää myös nimeä tekninen purku
- B = Background
- Yhteenveto tehtävästä, mitä tapahtui ja miksi (vasteajat, tavoiteajat saatavilla oleva data)
- R = Reflect
- Missä onnistuttiin ?
- I = Improvent
- Mikä olisi voinut mennä paremmin ?
- E = Evaluation of further actions
- Mitä opimme tehtävävästä ?
- Tulisiko jotain tehdä jatkossa toisin ?
- F = Future
- Onko tarvetta järjestää defusing istunto
- Haipro / Posipro ?
3. Kannustava palaute
- Kannustava palaute on hyvän ja turvallisen työilmpiirin luomiseksi tärkeää ja sitä kannattaa jakaa kaikille taspuolisesti. Kannustavaa palautetta ei tarvitse niin tarkasti yksilöidä johonkin tiettyyn tilanteeseen tai henkilöön vaan enemmänkin kannsutavan ilmapiirin luomiseen.
Palautteen antamisen perusteet
1. Palautteen antamiseen valmistautuminen
2. Palautteen antamisen ajankohta
3. Palautteen saajan oma näkemys tilanteen kulusta
4. Asiassa pysyminen
5. Muutos
Kun työpaikka tuntuu työntekijöistä reilulta, lisääntyy myös työyhteisön sisäinen positiivinen ajattelu ja toiminta. On helpompaa olla kohtelias, huomaavainen ja oikeudenmukainen kun kokee, että itseä kohdellaan samoin.
Negatiivisen palautteen antaminen tuntuu monesta vaikealta. Siksi etenkin johtajan esimerkillä on iso merkitys. Asiansa osaava esihenkilö luo työpaikalle hyvän ilmapiirin, jossa avoin keskustelu on arkea eikä vain sanoja. Avoin dialogi sitouttaa työntekijät ja pitää motivaation korkealla – myös silloin, kun saa negatiivista palautetta.
Ja lopulta tyytyväiset ja motivoituneet työntekijät ovat paras lahja, mitä yksikään työpaikka voi saada.
Käytä kuvaosioita jakaaksesi sisältöä visuaalisesti
Otsikoiden lisäksi kuvaosiot ovat oiva keino, jolla jakaa sisältö oikeisiin paikkoihin. Blogitekstisi pääosiot voi erottaa toisistaan kuvilla, jotka liittyvät kirjoituksen aiheeseen.
Voit korostaa lainaamiasi lähteitä.
Tästä tekstisi alkaa. Voit klikata tästä ja alkaa kirjoittamaan. Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium totam rem aperiam eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et.